Notatka sporządzona w dniu 14.12.2017 po realizacji zajęcia „Zabawy z magnesem”.
Celem ogólnym zajęcia było: zapoznanie z niektórymi właściwościami magnesu oraz elektrycznością statyczną.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- potrafi wykonać proste doświadczenia
- umie współdziałać w zespole
- kształci umiejętność wnioskowania i uogólniania
- zna niektóre właściwości magnesu
- wie, że magnes przyciąga rzeczy wykonane z metalu
Zajęcie odbyło się w dniu 14.12.2017r, które rozpoczęliśmy zabawą „Iskierka”.
Następnie dzieci oglądały przygotowane magnesy, dotykały, określały ich widoczne cechy (ciężki, lekki, prostokątny, podkowiasty itp.). Po wyjaśnieniu, że są to magnesy sztabkowe, w kształcie podkowy oraz magnesy okrągłe dzieci przystawiały jeden magnes do drugiego i obserwowały zachowania magnesów. Zostały wyciągnięte wnioski: magnesy przyciągają się lub odpychają.
Drugim doświadczeniem było sprawdzenie jakie przedmioty przyciągane są przez magnesy. Na stole zostały zgromadzone małe przedmioty wykonane z różnych materiałów. Zadaniem dzieci było wykonanie doświadczenia z użyciem magnesu wg poleceń:
• Na prostokącie białym odłóżcie przedmioty które magnes nie przyciąga,
• Na prostokącie czerwonym przedmioty przyciągane przez magnes.
Po zakończeniu doświadczenia dzieci doszły do wniosku, że magnes przyciąga spinacze, zszywki, agrafki - przedmioty metalowe, natomiast nie przyciąga rzeczy plastikowych, papierowych, gumowych, drewnianych i szklanych. Dzieci przykryły przedmioty kartką i sprawdziły, że magnes przyciąga metalowe przedmioty przez kartkę. Następnie metalowe przedmioty ułożyły na tacach, pod które podłożyły magnes i przesuwały nim. Obserwowały, co się dzieje z przedmiotami. Doszły do wniosku, że przedmioty na tacy poruszają się wraz z ruchami magnesu. Kolejnym doświadczeniem było badanie pola magnetycznego za pomocą opiłków. Dzieci położyły magnes pod pudełkiem (po płycie CD) wypełnionej opiłkami i poruszały magnesem. Obserwowały co się dzieje z nimi. Opiłki żelaza poruszały się za magnesem tzn. ich ruch odpowiada ruchowi magnesu.
Kiedy położyły magnes pod pudełkiem- opiłki żelaza układały się w charakterystyczny sposób.
Dzieci ustaliły takie wnioski:
1. gdy poruszamy magnesem opiłki żelaza poruszają się za nim, ponieważ działa siła przyciągania magnetycznego. 2. Gdy położymy magnes pod pudełkiem opiłki układają się w specyficzny sposób. Po zabawie ruchowej „Przyciągamy się”, dzieci poznały właściwości kompasu i wykonały doświadczenie z namagnesowaną igłą, którą położyliśmy na pływającej kartce. Gruby koniec igły obracał się w jedną stronę i zawsze wskazywał północ. A sprawdziliśmy to przy użyciu prawdziwego kompasu. Dzieci doszły do wniosku, że kompas jest bardzo ważny w nawigacji np. na statku lub w samolocie. Ostatnim ciekawym doświadczeniem było sprawdzenie, czy papierowy latawiec oderwie się od stołu, jeżeli zadziałamy magnesem na spinacz przyczepiony do niego. Okazało się, że nasz latawiec wzniósł się w kierunku magnesu.Doszliśmy do wspólnego wniosku, że kiedy przedmiot znajduje się w polu magnetycznym, magnetyzm działa na niego mocniej niż siła przyciągania ziemskiego tzw. grawitacja.
Zajęcie zakończyła zabawa „Magnetyczne rybki”.